torsdag 16 juni 2016

Barnmat

Jag har inte riktigt bestämt vad det ska bli av denna bloggen. Lutar åt en inspirationsblogg för föräldrar. Eller en dagbok från mitt liv som mamma. Ja, vi får se. Så länge jag är föräldraledig finns tid att hitta på mycket kul. Sen kommer en ny tid (som jag inte vill tänka på just nu).

Idag vill jag i alla fall tipsa om en kokbok med recept på barnmat. Linnea är ju drygt 6 månader nu och har väldigt god aptit. Smakportioner var inget för henne. Hon vill ha stora portioner direkt. Och snabbt ska det gå. Hon skriker och viftar med armar och ben.

Vi har varit på biblioteket "Kåken" några gånger i vår och då har jag passat på att ta en titt i kokbokshyllan. Hittade Johanna Westmans Barnmat - från mos till äta själv. Egentligen är det ju inga konstigheter såhär i början. Puré av olika sorters rotfrukter och smaksätta med kryddor. Men ibland behöver man en spark i baken och lite tips för att variera. Äppelpäpplig rotfruktsgryta blev en succé. Kommer att göra den fler gånger och kanske tillsätta lite kött, tex kyckling, köttfärs eller varför inte ett löskokt ägg?! När bebisen blir större kan man skippa att mixa och servera de kokta tärningarna av rotfrukter och äpple.



Äppelpäpplig Rotfruktsgryta från 6 månder
1 liten palsternacka
1 liten morot
1 potatis
1/2 äpple
1-1,5 dl vatten
smör/rapsolja
bladpersilja

  • Skala alla rotfrukter och skär i tärningar. Skala äpplet och skär i klyftor.
  • Lägg rotfrukter, äpple och vatten i en kastrull. Koka under lock tills rotfrukterna är mjuka, 5-10 minuter. Späd ev med mer vatten.
  • Häll av vattnet men spara det. Mixa allt med en stavmixer och späd med kokvattnet till önskad konsistens.
  • Servera med en klick smör eller ringla över olja. Klipp persilja över eller blanda ner den.  Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar